söndag 26 juli 2015

Citronpannacotta med chokladbotten med smak av hasselnötter


Än fyller jag inte år men vi passade på att fira mig tillsammans med sonen när familjen var här idag. Jag ville pröva något nytt och letade i mina receptpärmar. Till slut hade jag fått inspiration och kom fram till denna pannacotta tårta. Den är relativ enkel att göra och inte så mastig vilket är bra om man skulle vara sugen på en bit till!

Pannacotta
  • 1 st   vaniljstång
  • 4 st   gelatinblad
  • 8 dl   grädde
  • 2 st   citron, rivet skal
  • 1st   saften av en citron
  • 2 tsk florsocker
Chokladbotten med hasselnötter
  •  3 ägg
  • 1 1/2 dl socker
  • 3/4 dl potatismjöl
  • 2 msk kakao
  • 1 tsk bakpulver
  • 120 g hasselnötter, mixade/finhackade 
Garnering
  • Färska bär
  • Savoiardikex

     
Börja med chokladbotten.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner potatismjöl, kakao, hasselnötter och bakpulver. Smörj en form och bröa den. Grädda ca 20 min i 200 grader. Låt sedan svalna.

Lägg ta bort ringen från botten och klä den med plastfolie. Lägg botten på plasten och skiva jordgubbar och fördela dem längsmed kanten med snittytan utåt. 

Fortsätt nu med pannacottan. 
Skär ett snitt i vaniljstången och gröp ur fröna, riv även skalet från citronen och pressa ur saften ur en citron. Lägg gelatinbladen i blöt i fem minuter. Koka upp grädden med vaniljstången och fröna. Tillsätt saften, skalet och florsockret. Ta bort vaniljstången och tillsätt gelatinbladen och rör om. Ställ sedan kallt i minst 2 timmar, tills pannacottan har stelnat helt.

Garnera när pannacottan stelnat och servera.
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar