söndag 22 mars 2015

Minibrunch - Fattiga Riddare & Pannkaka


Idag hade jag och sonen lite brunch tillsammans. Fattiga riddare och pannkakor. Min mamma brukade ofta göra fattiga riddare när jag växte upp och jag och min bror brukade mäta våra högar så att vi fick lika många var. Men idag tittade jag och sonen igenom hans kokbok jag köpte till honom på bokrean, Kom så lagar vi mat! Och vi ville testa de här två recept på pannkakor och fattiga riddare.

Pannkakor
  • 1 ägg
  • 1 3/4 dl mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 ½ dl mjölk
Fattiga riddare
  • 4 ägg
  • 2 ½ dl mjölk
  • 1 krm kanel 
  • ca 6 st rostbröd delade i trekanter
Tillbehör
  • Jordgubbar
  • Grädde smaksatt med passions curde
  • Socker och kanel

Pannkakor:

Vispa samman alla ingredienser och hetta upp en stekpanna med rapsolja eller smör. Klicka ut smeten och stek dem så att de får en fin färg på båda sidorna. 

Fattiga riddare:

Dela brödet. Vispa samman ägg, mjölk och kanel. Vänd brödet i smeten och stek på medelhög värme. Se till att de får fin färg och att de blir helt genomgräddade så att de inte blir för degigt. Vänd i socker när de är färdig gräddat.

Servera:
Med grädde och bär! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar