söndag 4 maj 2014

Gräddtårta med chokladmousse, vaniljkräm & hallonmousse

Först åt vi smörgåstårta och sedan kom denna goding. Eftersom tårtan var till min kära man så använde jag sånt som jag visste att han skulle tycka om. Med andra ord, enkla smaker och inga färska bär. Den här gången använde jag mig av färdiga mousser vilket förstärkte "enkelheten". Men den var väldigt uppskattad och nästan allt blev uppätet! Så färdiga mousser är väldigt bra alternativ när man inte kan göra eget från grunden.
  

Tårtbotten
  • 5ägg
  • 3dl socker
  • 1,5 dl vetemjöl,
  • 1,5 dl potatismjöl
  • 2,5 tsk bakpulver
Fyllning
  • Vaniljkräm - Marsán liten portion
  • Chokladmousse med crisp
  • Hallonmousse
  • 8 dl grädde
  • Praliner, valfritt
Botten. Vispa ägg och socker poröst och blanda sedan ner resten av ingredienserna. Bröa formen och låt den grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i 40 minuter. Gör stick prov och låt det svalna ordentligt i formen innan du tar bort kakan från formen.

Fyllning: Följ anvisningarna på förpackningarna. Jag använd båda påsarna för mousserna.

Lägg ihop. Dela tårtan så att du får två lager. Bre först på vaniljkrämen, sen chokladmoussen. Lägg på mellan botten och bre på hallonmousse. Jag hade även på lite chokladmousse här men den övertog smaken från hallonmoussen så bre bara på hallonmoussen. Garnera med grädde och praliner. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar